Kan vi overvintre en snegl fra Italien og sætte den ud?

Jeg fik en snegl med hjem i en bakke rucculasalat. Der stod på pakken, den var fra Italien, så det formoder jeg også, at sneglen er (ligner en alm. snegl). Men nu er det jo vinter, og jeg synes, det er synd at sætte den ud i kulden, så jeg vil vente til foråret, hvor det ikke er så koldt…

Men her kommer mit spørgsmål så: Hvad pokker spiser sådan en? Og skal den vandes?

Med venlig hilsen
Christina, december 2005

Svar

Du har et godt hjerte. Og svaret er, at den helt sikkert gerne vil fodres med salat og have et fugtigt og mørkt sted at gemme sig. Men du må være forberedt på, at den kan gå sin vej ud og opleve din lejlighed, hvis du ikke holder den et sted, hvor den ikke kan undslippe.

Og så er spørgsmålet, om det er en art, som vi allerede har i Danmark – kan du afgøre det? Dræbersneglen er også blevet spredt til resten af Europa ved uagtsomhed. Så alt andet lige, så ville jeg ikke sætte en italiensk snegl ud i dansk natur.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan vi overvintre en snegl fra Italien og sætte den ud?