Hvordan fjerner jeg alger fra terassen?

Jeg har en dejlig terasse; men i løbet af vinteren er den blevet grøn af alger. Hvad gør jeg for at få den »flisefarvet« igen, og kan det eventuelt forebygges til næste vinter?

Med venlig hilsen
Jane Pagaard, marts 2002

Svar

Allerførst skal vi lige slå fast, at alger er grønne. Lavbevoksninger er sorte og sidder meget bedre fast

Jeg kender ikke noget middel, som kan forebygge alger. De gror godt, når det er fugtigt og ikke mindst også skygge. Og hvis du har en svinefarm i nærheden, gror de endnu bedre, da der så er masser af ammoniakdampe i luften.

Hvis du har en højtryksrenser eller kan låne en, så kan du fjerne dem med den. Men du skal lige vurdere, om det ødelægger flisernes overflade og gør dem ru. En højtryksrenser er en ret hård påvirkning. Den kan spule et råddent plankeværk helt væk.

Du kan også bruge knofedt og vaske det meste væk. Først gør du området vådt og bruger en skurebørste eller gulvskrubbe til at løsne det værste af algerne, mens du engang i mellem tilfører nyt vand og skyller det løsnede væk. Til sidst skurer du det med en gang brun sæbevand og skyller efter med rent vand. Sol og vind vil herefter klare at tørre de allersidste rester ud, så de ikke syner af meget i sommerhalvåret, hvor der er sol og tørre i luften.

En anden metode, som en af Havenyts brugere har anbefalet, er at bruge en steamer – det har hun stor succes med, så ukrudt, myrer, mos, alger og andet, der helst ikke skal være på fliserne forsvinder.

I handelen kan du købe algerens, men det forebygger ikke, at der kommer nye alger. Af miljøhensyn er det ikke en god ide at bruge kemiske midler i sin have. Og det er stort set lige så nemt at bruge sæbevand.

Uanset hvad I gør, kommer de hurtigt igen, hvor der er fugtighed og skygge. Og efter næste vinter er problemt der igen – sådan er naturen nu engang.

Det eneste, der for alvor hjælper er mere lys og luft og mindre skygge.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan fjerner jeg alger fra terassen?