Hvordan fjerner jeg den efeu, som er ved at kvæle min hæk?

Jeg har en tjørnehæk, som er ved at blive kvalt af efeu. Da den er meget smuk vil jeg gerne undgå, at skulle skære den ned for at fjerne efeuen. Mit spørgsmål er, om der er en måde at fjerne efeuen uden at skade tjørnen. Jeg har tænkt på en slags plantegift, men da jeg er imod at bruge gift, håber jeg der er en anden løsning.

Med venlig hilsen
Martin, november 2002

Svar

Det er både meget enkelt og særdeles besværligt. Det er enkelt nok at slå vedbend- (eller efeu-)planten ihjel. Det kan gøres med én af de mange plantegifte, men det kan også gøres ved at save vedbendens stamme eller stammer over lige ved jordoverfladen. Så dør vedbenden, men nu kommer det besværlige. Hvordan får man fjernet alle de døde og visne grene og blade uden at skade hækken? Så vidt jeg kan se, er der kun én måde, nemlig den at trække dem ud med håndkraft – én efter én.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan fjerner jeg den efeu, som er ved at kvæle min hæk?