Hvordan bekæmpe jeg vilde hindbær?

I forbindelse med min have har jeg en mose, hvor der i sivene gror en masse vilde hindbær, som er ved at ødelægge vegetationen, som er beskyttet af naturbeskyttelsesloven. Jeg har i 3 vintre i træk optrukket alle stængler, men rødderne bliver siddende og skyder igen. Hvad gør jeg?

Med venlig hilsen
Carsten Rud Nielsen, januar 2003

Svar

Vild hindbær kan være en voldsom plante, som på grund af sin rodskudsdannelse kan danne tætte sammenhængende krat. Hvordan man skal gribe sagen an, når man skal fjerne hindbær, afhænger bl.a. af områdets størrelse og hvordan det er at komme til planterne, og hvor megen tid man vil bruge på problemet.

Din egen metode med at fjerne stængler og en del af rødderne,er jo god nok, men giver ikke tilstrækkeligt til at planterne dør. Hvis det er et mindre område, kan metoden være, at man fjerner så meget som muligt om vinteren. Derefter går man gennem området både forsommer, efterår og næste vinter. Så er der en mulighed for at planterne ikke har kunnet samle den energi, de skal bruge for at vokse. Man kan derefter holde det nogenlunde nede med sommerlugning og efterårslugning. Ideen er, at der aldrig skal være ret meget bladmasse, som kan samle energi.

Hvis det er et større område, må man igennem med le eller buskrydder, og så blive ved år efter år.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan bekæmpe jeg vilde hindbær?