Er vorterod aggressiv?

Jeg har en del vorterod i min have. Jeg synes de er søde og de må gerne dække min jord med deres frodige grønne blade og de små gule blomster.

Dog vil jeg være slemt ked af, hvis de kan forhindre de få »skovanemoner« jeg har fået til at slå sig ned, i at brede sig. Ja faktisk så må de helst ikke hindre andet end græs, mælkebøtter og padderokke (og det sidste kan de da godt få problemer med).

Kan jeg trygt lade vorterødderne bunddække mine staudebede?

Med venlig hilsen
Hanne Christensen, marts 2003

Svar

Det er min erfaring, at vorterod ikke generer i staudebedet; stauderne kommer når de skal. Problemet har nok lidt at gøre med ens stress-tærskel overfor planter, man ikke helt selv er herre over. Gennem årene har jeg været kontaktet af næsten ligeså mange vorterodshadere som skvalderkålshadere, men jeg har altid spurgt, om det var deres indtryk, at det generede deres stauder og buske – og hver gang fået svaret nej. Og godt det samme. For der er ikke meget at gøre ved dem. Jo mere der rodes i jorden omkring dem, jo bedre breder de sig. Og afdækning med en membran af f.eks. plastik vil jo også tage livet af alt andet i bedet. Så gør en dyd af nødvendigheden: nyd synet.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Er vorterod aggressiv?