Hvordan bekæmper jeg skvalderkål i mit staudebed?

Vi er flyttet ind i et gammelt hus med en dertil hørende gammel (land)have, og måtte ved vores havedebut sidste år erkende, at vi også er indehavere af et meget stort og frodigt skvalderkålsbed! Hvordan skal vi gribe det an; hvad er mest effektivt? Det er jo netop nu, det vælter frem med voldsom kraft.

I et andet svar har I nævnt noget med anlæggelse af græsplæne som bekæmpelse – hvordan?

Midt i dette vildnis står nogle store flotte blokke af gamle pæoner samt fjerbuske og en enkelt staudelathyrus; de skal absolut bevares, men er jo ikke så synlige endnu.

Med venlig hilsen
Charlotte Jensen, april 2002

Svar

Med hensyn til selve fremgangsmåden, når man skal anlægge en ny græsplæne, kan jeg henvise til artiklen »Anlæg en ny græsplæne«. I denne sammenhæng drejer det sig udelukkende om at udnytte den dræbende virkning, det har på skvalderkålen, at man slår den sammen med plænegræsset. Det er en gammel erfaring, at et plænestykke skal være mere end 3 m bredt, hvis det skal kunne standse fremrykkende skvalderkål.

Der er et par giftfrie metoder, som nytter i forbindelse med at bekæmpe denne ukrudtsplante: man kan dække det angrebne areal med sort plastic (og holde det dækket i mindst en hel sæson), eller man kan fjerne det grønne af planterne lige så hurtigt, det kommer til syne (dvs. ca. en gang om ugen i en hel sæson). Den gamle metode med at grave rødderne op med greb er simpelthen kun effektiv, hvis den bliver gentaget to-tre gange.

Alle disse metoder skåner de gode stauder, som helst ikke skal tage skade.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan bekæmper jeg skvalderkål i mit staudebed?