Dør mælkebøtter med tiden, hvis man fjerner blomsten?

Keg har et spørgsmål om mælkebøtter. Er det rigtigt, at hvis man niver blomsterknopperne af mælkebøtteplanten så de ikke kan formere sig via frøene, så dør planten efter 2 år?

Med venlig hilsen
Kim Malinowski, maj 2003

Svar

Hvis du fjerner knopperne, tvinger du i mere eller mindre grad mælkebøtten til at danne nye knopper, da formålet med dens vækst er at blomstre og sætte frø. Blomstringsintensiteten aftager dog som sommeren skrider frem.

Mælkebøtte er flerårig. Hos tidsel, der ligeledes har en fæl, lang pælerod, er det bedste tidspunkt at hive planten op på umiddelbart før knopperne springer ud, da planten da har brugt meget næring på at danne blomsteranlæg og er relativ svækket hvis toppen og en større del af roden hives op. Jo mere man får med af roden, des mindre kraft er der tilbage til nyvækst fra hvileknopperne på roden.

Vær opmærksom på at mælkebøttefrø kan tvangsmodne, efter at de er plukket af, så fjerner du knopperne, skal de graves ned, brændes eller på anden måde destrueres, for ikke at spire. De kræver ikke bestøvning.

Mælkebøtter, der kontinuerligt får fjernet blomsteranlæggene, vil altså normalt ikke dø, hvis resten af planten er rigeligt forsynet med vand og næring.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Dør mælkebøtter med tiden, hvis man fjerner blomsten?