Kan snerler komposteres?

Hej Havenyt,

Er regnormene interesseret i snerler, dvs. kan jeg komme dem i komposten?

Med venlig hilsen
Berit Hansen, juli 2023

Svar

Kære Berit,

Snerler kan godt komme i komposten, men det skal være den slags kompost, som omsættes fuldstændigt, inden du spreder den ud i haven. Er komposten kun halvt omsat, kan der stadig være rodstykker fra snerlerne tilbage, som så kan begynde at vokse i de bede, hvor du har spredt komposten.

Vil du gerne kunne bruge din generelle kompost, når den er halvt omsat, kan du putte snerlerne i en sort plastiksæk, lukke den tæt og sætte den et lunt sted, hvor de kan stå og brænde sammen i omkring en måned. Derefter kan du blande de nu ødelagte snerler i den almindelige kompost, hvor de formulder videre.

Nogle har også gode erfaringer med at lave en varmkompostering, hvor snerlerne lægges i en kompostbunke, der blandes med vand og gødning, og holdes fugtig i halvanden måneds tid. Den varme, der udvikles, vil tage livet af snerlernes rødder.

Læs mere om varmekompostering >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan snerler komposteres?