Hvor lang tid skal jeg dække med plastik, før skvalderkålen er væk?

Jeg overtog i vinters en kolonihave med en del skvalderkål. I staudebedene og hækkene luger jeg, men i havens ene ende er der en tidligere urtehave, som jeg overvejer at gøre noget mere drastisk ved. Så vidt jeg kan forstå, kunne det være enten at dække området med sort plastik eller at lave området til græsplæne.

Hvis jeg vælger den sorte plastik, kan jeg så bevare nogle af frugtbuskene i området og lade plastikken gå rundt om? Eller vil skvalderkålen blot gemme sig der og begynde at brede sig igen derfra når plastikken fjernes? Hvor mange vækstsæsoner skal plastikken dække jorden?

Med venlig hilsen
Maj Fagerberg, august 2002

Svar

Jeg vil helt klart vælge den sorte plastik, hvis du vil have bed der igen. Det er hurtigst og nemmest. Jorden skal være dækket i en hel vækstsæson, og du skal lave overlap på mindst 20–30 cm for at være på den sikre side.

Du har ret i din formodning om, at det er umuligt at dække rundt om frugtbuske og få skvalderkålen helt væk. Det kræver at du hele tiden fjerner hver et lille blad, som dukker op derinde. Og med mindre du er en fantastisk vedholdende person, så kuldsejler den strategi enten efter uger eller måneder. Så enten accepterer du at du har et stykke bærbuske, hvor du fremover skal hakke skvalderkål rundt om buskene med jævne mellemrum, så den ikke breder sig, eller også skal du nyplante efter at du har ryddet stykket for skvalderkål.

Du kan evt. selv opformere nye buske, mens du får styr på stykket, hvis du er glad for sorterne og de er sygdomsfri.

I den vækstsæson, hvor du har dækket jorden med sort plastik, kan du godt dyrke planter i en vis udstrækning, hvis du planter ned igennem plastikken. Der er selvfølgelig en vis risiko for, at der kan komme nogle få skvalderkålblade op. Men næste år kan du jo fjerne den – det er jo ikke som med en bærbusk, hvor du ikke kan fjerne evt. rodrester. Men det er selvfølgelig en chance at tage. Du kan f.eks. dyrke squash, vintergræskar, tomater – store planter, så der skal laves få huller (se Væk med ukrudtet – uden at luge).

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvor lang tid skal jeg dække med plastik, før skvalderkålen er væk?