Kan alle dele af skvalderkål blive til nye planter?

Jeg vil spørge om, hvordan skvalderkål breder sig i haven. Er det kun rødderne, eller er det lige meget, hvad for en del, der bliver liggende i jorden?

Det lyder måske lidt fjollet, men jeg har hørt, at det er alt fra planten, der kan brede sig, og i mine øre lyder det llidt fjollet. Men jeg har i årevis gravet plante og rødder op og jeg får bare mere skvalderkål, så nu vil jeg gerne vide ren besked

Med venlig hilsen
Ulla Rasmussen, maj 2007

Svar

Når man har med skvalderkål at gøre, skulle man jo tro, at alt bliver til nye planter, med den foremeringshastighed, de har. Men du har ret i din skepsis, det er ikke rigtigt.

Bladene formerer sig ikke til nye planter. Derimod vil ethvert lille rodstykke kunne blive til en ny plante, hvis det får fred til det. Og her er humlen ved udryddelse af skvalderkål – man skal være over stykket hele tiden. Og det er her, det glipper for langt de fleste af os. Jeg har selv flere steder, hvor jeg ikke var flittig nok sidste sommer, og det hævner sig. Skvalderkål breder sig 1–1,5 m pr. år i alle retninger, hvis man lader dem i fred.

Hvis de oven i købet får lov til at blomstre og smide frø, så risikerer man, at de spirer frem overalt, hvor man ikke kommer effektivt med hakkejern eller kultivator.

Det er bedst at løsne jorden med en gravegreb på et større område ad gangen, da man så i en tilpas fugtig jord lettere kan trække hele dele af rodnettet op, uden at der bliver for mange små stykker tilbage. Med den metode er det rimeligt let at få fjernet de skvalderkål, som er nyetablerede, dvs. har bredt sig indenfor det sidste år.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan alle dele af skvalderkål blive til nye planter?