Kan min hængelobelia overvintre på altanen?

Jeg har en blå hængelobelia i min altan, og jeg spekulerer på, om den kan overvintre der. Hvad synes I, jeg skal gøre?

Med venlig hilsen
Maria Luz Thomsen, oktober 2013

Svar

Lobelia er en etårig sommerblomst. Du skal helt ned i Middelhavsområdet, inden den er flerårig. Den er kun hårdfør i zone 9–11. Danmark er i zone 7–8. Med mindre din altan kan lukkes af og er frostfri, vil din lobelia gå til i vinter.

Du skal nyde den lige til frosten ødelægger den. Lobelia blomstrer fint langt hen på efteråret. Du kan evt. selv høste frø. De er meget små. Du kan godt selv forkultivere dem indefor ved såning i marts. Når du selv høster frø af en købt plante, kan du selvfølgelig ikke vide, om det er en F1 sort, og derfor kan du ikke være helt sikker på, om planterne bliver identiske med den, du høster frø fra. Skal man kun bruge få planter, er det lettest og billigst at købe dem som store planter i maj. Men måske ikke sjovest.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Kan min hængelobelia overvintre på altanen?