Hvordan sår jeg Antirrhinum majus maximum?

Hvordan sår man denne plante – Antirrhinum majus maximum?

Tidspunkt, jord, sådybde og pleje?

Med venlig hilsen
Ado Rasmussen, juni 2018

Svar

Den blomst, du refererer til, er en af de almindelige enårige sommerblomster kaldet Løvemund. Den fås i et væld af farver og blomstrer villigt fra juli til september.

Planten kan forkultiveres i marts–maj og udplantes i haven fra maj måned, eller alternativt sås på friland fra midten af maj måned. Sådybden er stort set ikke-eksisterende, da frøene er meget små og kun skal trykkes let fast mod den fugtige såjord.

Løvemund bliver flottest, hvis du sætter den et solrigt sted med læ og i en løs jord, hvor der er godt dræn. Den er fin i buketter og klipper du jævnligt af den, bliver den ved med at sætte nye blomster. I milde vintre kan løvemund overvintre og vil sætte nye skud i foråret.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan sår jeg Antirrhinum majus maximum?