Er der træer egnet til jord med murbrokker?

Hej vi skal have plantet et bælte af træer, men hele vorers have består af gamle murbrokker og beton dæk neden under på grund af gammel nedrevet stald. Er der nogen trær, der er bedst at få til at gro sådanne steder?

Med venlig hilsen
Stine, februar 2011

Svar

Træer i kalkjord:
Modsat hvad man skulle tro, er det faktisk ikke så dårligt for træer eller planter i det hele taget at vokse i murbrokker og betonrester. Dels sørger dette materiale for gode drænforhold, dels virker det som en varmeopsamler i jorden, og dels afgiver det karbonat-ioner, der virker basisk i jorden. Problemet ligger i det med det basiske. Man må altså plante træer, der tåler eller ligefrem foretrækker, at det er sådan. Jeg kan foreslå følgende:

  • Navr
  • Spids-Løn,
  • Manchurisk Birk
  • Smalbladet Sølvblad
  • Smalbladet Ask,
  • Almindelig Valnød
  • Mispel
  • Fugle-Kirsebær
  • Kina-Pære
  • Frynse-Eg
  • Småbladet Lind.

Her er der ikke taget hensyn til de klimatiske forhold, som ikke er beskrevet i brevet, men det største problem bliver også det rent praktiske, nemlig at få lavet passende store plantehuller i den beskrevne jord (eller »jord«).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Er der træer egnet til jord med murbrokker?