Hvilke stedsegrønne træer kan vokse i potter?

Jeg vil gerne have nogle træer på ca. to meter langs naboens havemur, men vil ikke plante, da rødder osv. kan blive et problem. Væggen står nærmest i en gårdhave, og får sol ca. fra klokken ti til tre hér om sommeren.

Har I nogle ideer til beplantning? Må gerne være stedsegrøn, har selv købt en laurbærkirsebær, men andre »stædige« stedsegrønne efterlyses. Håber I vil foreslå ceder, da jeg godt kan lide blågrøn. »Bunden« er potter med hosta, og et par potter med en japansk løn, maceleya og japansk boghvede, som jeg håber holder sig i potterne!

Og jo, jeg synes også det er planteplageri at have træer i potter. Og jeg véd, at der skal vandes!

Med venlig hilsen
Anne Marie Steensberg, juni 2013

Svar

Her følger nogle forslag til pottede stedsegrønne, som kan vokse under de beskrevne forhold.

Først nogle blågrønne:
Abies pinsapo ‘Kelleriis’
Abies lasiocarpa ‘Compacta’
Juniperus chinensis ‘Blaauw’
Juniperus squamata ‘Meyeri’
Juniperus virginiana ‘Glauca’

Og så nogle mørkegrønne:
Abies koreana
Taxus baccata ‘Fastigiata’

Forhåbentlig falder nogle af disse planter i smag! Husk at skabe godt dræn i og ud af potten, og husk at blande godt med grus i den jord, der skal bruges i potterne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke stedsegrønne træer kan vokse i potter?