Hvad gør vi for at få fjernet naboens store træer?

Vores nabo har 11 større grantræer stående i en afstand af hhv. ca. 2 og 4 meter fra skel. Træerne er meget høje, omkring 10–15 meter og delvis gået ud.

Træerne skygger for udsigt og sol, samt taber en del nåle på vores grund. Flere/mange grene fra træerne rager op til 3 meter ind over vores grund.

Vi har talt med naboen, han vil ikke have træerne fældet.

Træerne er efterhånden til stor gene og spørgsmålet er om der kan gøres noget ved problemstillingen? Kan vi evt. kræve træerne beskåret/fældet?

Med venlig hilsen
Søren K., januar 2011

Svar

Sagt i al korthed, så er dette en sag for kommunens hegnssyn. Man har umiddelbart ret til at få fjernet alle grene, der vokser ind over skel, men det er et spørgsmål om en juridisk afvejning, om alle træer eller blot nogle (eventuelt dele af nogle) træer inde på naboens grund kan kræves fjernet.

Det kan vi ikke afgøre i en brevkassen med gartnerisk sigte.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad gør vi for at få fjernet naboens store træer?