Hvoran etablerer jeg en frugthave på en sandet jord?

Jeg ønsker at anlægge en frugthave. Jeg har meget mager og let jord – nærmere betegnet sand og grus. Jeg har planer om at lave plantehuller og så forbedre jorden deri, så træerne – indkøbt som containerplanter – får bedre betingelser.

Hvilke elementer bør der iblandes – f.eks. chamignonmuld eller lignende? Hvilken planteafstand skal jeg vælge? Skal jeg lægge drænslange omkring klumpen? Skal jeg efterfølgende vælge at så dækafgrøder eller lægge træflis?

Hvilke andre ting bør jeg evt. være opmærksom på i forbindelse med ovennævnte projekt? Det er kernefrugter der er tale om.

Hvilket tidspunkt af året, bør jeg vælge at etablere frugthaven på?

Med venlig hilsen
Jan Brændeholm, august 2003

Svar

Det bedste du kan gøre er at sørge for at have nogle robuste grundstammer, det vil sige vildstammer.

Lav gerne plantehullet ved at grave jorden i en kvadradtmeter op i fire spadestiks dybde. Hav en pressenning eller fire trillebøre stående ved siden af til at gemme jorden i og hold styr på, hvad der er muldlaget og hvad der er underjord. Træet skal have rødderne ned i muldjorden og dækkes af underjorden, sandet. Plantedybden skal være som før, endelig ikke dybere.

Hvert forår dækkes med 10 cm flis over den gravede kvadradtmeter, som først er luget i bund. Derved kan træet stå uden videre pleje til næste forår. Flisen holder på fugtigheden og holder ukrudtet meget tilbage.

Eventuelt kan der blandes kompost i muldjorden ved plantningen.

Fra bladfald til februar er en god tid at ordne plantningen.

Jeg håber ikke, dine træer har stået i potter for længe. Det er faktisk aller nemmest at etablere små, etårige træer, der ikke er blevet vant til livet i en potte med vand og gødning dryppende ned i en jævn strøm.

Træer podet på vildstammer kan købes hos Boi Jensen.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvoran etablerer jeg en frugthave på en sandet jord?