Hvad er heirloom tomater?

Jeg er på en del tomat-hjemmesider stødt på kategorien »heirloom« tomater, men ingen steder har jeg set en definition eller beskrivelse af, hvad udtrykket »heirloom« dækker over?

Med venlig hilsen
Kristine Kromann, marts 2009

Svar

Heirloom sorter er gamle sorter, som typisk er gået i arv i flere generationer. Ofte er der også tale om lokale sorter. Der er tale om frøfaste sorter, så man kan selv tage frø af disse sorter.

Og netop tomater er lette at frøformere, da sorterne ikke krydser indbyrdes.

Når tomater overlever i mange år og dyrkes igen og igen, så er det selvfølgelig fordi de er gode sorter. Det kan være dyrkningsmæssigt, udbyttemæssigt og måske ikke mindst smagsmæssigt. Mange heirloom tomater udmærker sig netop ved, at de smager rigtig godt. Og sorterne er ofte meget forskellige i form, farve, størrelse osv.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er heirloom tomater?