Er vedbend og efeu den samme plante?

Jeg er elev på skovskolen i Nødebo, og jeg har idag fået af vide, at vedbend og efeu ikke er den samme plante. Kan det have sin rigtighed? Jeg har indtil nu lært, at vedbend, Hedera helix, og efeu alle er navne for den samme plante!

Med venlig hilsen
Frederikke, januar 2003

Svar

Hedera helix hedder almindelig vedbend på dansk. Flere steder anvendes betegnelsen efeu, hvilket er plantens tyske navn. Det har været og bliver stadig benyttet som populært navn flere steder i dansk litteratur og sprogbrug og da det i encyklopædien findes under henvisning til vedbend betragter jeg det som almindelig anerkendt synonym. Flere planter har populære navne, f.eks sælges potteplanten Calancoe, hvis korrekte navn er koraltop, ofte under navnet brændende kærlighed, selv om sidstnævnte betegnelse er det danske navn på stauden Lychnis chaledonia. Det giver ind i mellem forvirring og forveksling.

Helt at sige, at der ikke er tale om Hedera helix når man nævner efeu, finder jeg giver et fortegnet billede. Prøv at spørge ind til det om brugen af efeu.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Er vedbend og efeu den samme plante?