Er det dumt at sprede flis fra efeu?

Vi har fældet et træ, som var helt overtaget at efeu. Det er planen at lave det hele til flis. Får jeg bare spredt efeu rundt i hele haven på den måde?

Med venlig hilsen
Tomas Balkert, marts 2015

Svar

Efeu, Hedera, er nem at formere fra stiklinger og kan også så sig en smule, men jeg ville ikke være betænkelig ved at bruge flis lavet af efeu.

Vil du være helt sikker, lader du planten tørre godt, inden der laves flis.

Alternativt, hvis flisen allerede er lavet, kan du lade bunken ligge og halvkompostere. Jeg tænker, at med alt det grønne fra efuen, vil bunken hurtigt tage varme. Når så temperaturen falder, vendes bunken og den vil igen tage varme. Det er vigtigt at, bunken hele tiden er tilpas fugtig, så det er en god ide at dække den med dug eller plastik. Hele processen, vil jeg tro, i alt tager fra 1 til 2 måneder, afhængig af forholdet mellem grønt og træagtigt materiale. Når bunken igen er kølet af, kan du være helt tryg ved at der ikke vil spire efeu fra materialet. I tilgift har du nu et glimrende jorddække, i form af en kompost, der også vil bidrage med et næringstilskud.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Er det dumt at sprede flis fra efeu?