Hedder det græskarfrø eller græskarkerner?

Jeg er interesseret i at vide om græskarfrø og græskarkerner er det samme. Hvis ikke, hvad er forskellen?

Hvor kan man købe græskarfrø?

Med venlig hilsen
Susan, juni 2010

Svar

Svaret er, at det afhænger af, hvad du skal bruge dem til. Vi putter græskarkerner i brødet og salaten, men vi sår græskarfrø.

Græskarkerner er afskallede frø, hvor man har fjernet det hårde ydre, så de kan spises. Græskarkerner kan man ikke bruge til at så, her skal man have frøet in natura.

Græskarfrø kan du købe i langt de fleste butikker og internetbutikker, som handler med grønsagsfrø. Du kan finde en lang række frøfirmaer i vores forhandlerguide..

Der findes mange forskellige arter og sorter af græskar, men den mest kendte – den orange vintergræskar, man kan købe i supermarkeder om vinteren, hedder Hokkaido.

Vintergræskar skal have en vis periode for at nå at udvikle sig og afmodne, så de kan holde sig. Du vil sikkert ikke kunne nå at så dem her omkring sankthans med godt resultat. Normalt vil man så først i maj indendøre og have dem i drivhuset frem til udplantning først i juni. Derimod kan du nå at så squash med godt resultat.

Læs mere om arter, sorter og dyrkning i kategorien Agurk, græskar og squash og i artikelen Høst og opbevaring af græskar.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hedder det græskarfrø eller græskarkerner?