Kan I give eksempler på enårige planter?

Jeg vil gerne have eksempler på enårige sommer-anuelle og vinter-anuelle planter. Vil være dejligt med billeder, men først og fremmest deres navne.

Med venlig hilsen
Sandra l. Nielsen, januar 2012

Svar

Enårige planter hedder, som de gør, fordi de kun bruger én sæson til at blomstre og sætte frø. Imidlertid er der stor forskel på, hvordan de ordner sig med vinteren, og her kommer begreberne sommer-anuelle og vinter-anuelle ind i billedet:

  • De sommer-anuelle spirer frem i foråret, blomstrer i løbet af sommeren og sætter frø og visner væk i løbet af efteråret. De overlever altså vinteren som frø på eller i jorden.
  • De vinterannuelle spirer derimod frem i løbet af efteråret og danner rodnet og nogle få blade, som overvintrer. I løbet af foråret fortsætter de væksten, blomstrer hen på sommeren, kaster frø om efteråret og visner bort.

Eksempler på sommer-anuelle – med links til artikler med fotos af planten:

Eksempler på vinter-anuelle – med links til artikler med fotos af planten:

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Kan I give eksempler på enårige planter?