Kan en plante vokse i total mørke?

Jeg har i krybekælderen hos en ven fundet en ca. 30 cm høj plante. Krybekælderen er totalt mørkelagt, og planten vokser i jordbunden bagerst inde i kælderen. Planten er bleg, tynd og uden blade og synes at have et fugtigt/slimet lag. Den minder lidt om en form for kaktus med lange takkede kødfyldte "bladgrene. Jeg har googlet mig frem til en væksttilstand kaldet etiolering, hvor planter kan vokse uden fotosyntese for at bryde igennem til sollys, men dette dækker ikke rigtigt i dette tilfælde da denne plante har stået der i længere tid.

Planten er fundet i mørke i en krybekælder. Foto: Simon Sørensen

Hvad er det for en plante, og hvordan er det muligt at den fortsat vokser i totalt mørke?

Med venlig hilsen
Simon Sørensen, februar 2014

Svar

Planten er gulligt-hvid af mangel på lys (etiolering). Grønkornene, som skal klare fotosyntesen udvikles nemlig kun under lyspåvirkning. Når planten kan gro uden lys, skyldes det, at den har (midlertidig) adgang til oplagsnæring fra andre plantedele – her uden tvivl rødder eller jordstængler uden for kælderen. Jeg kan ikke være helt sikker på baggrund af dette foto, men planten ser ud, ganske som en bleg udgave af mælkebøtte.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Kan en plante vokse i total mørke?