Hvad hedder planten med den hvide trompet?

Planten på billederne er dukket op i vores have, efter vi sammen med naboen ryddede skellet for hæk sidste år. Vi har forgæves søgt at finde nogen, som kunne fortælle os, hvad det er. Kan I hjælpe?

Pigæble, Datura stramonium

Den ukendte plante i skellet. Foto: Birgitte Holch Knudsen

Pigæble, Datura stramonium

Planten har en hvid trompetblomst – ses i nederste højre hjørne. Foto: Birgitte Holch Knudsen

Med venlig hilsen
Birgitte Holch Knudsen, august 2014

Svar

Det er pigæble, Datura stramonium, og det er helt almindeligt, at den pludselig dukker op – klarer i øvrigt tørke ret godt. Den får fine hvide trompetblomster – kan ses på øverste billede. Senere udvikles grønne piggede frugter – deraf navnet. Der kan midt i nederste billede ses en ganske lille pigget frugt, som snart bliver på størrelse med en bordtennisbold.

Det er en giftig plante, så hvis der er små børn i haverne, så bør I overveje at fjerne den eller hegne den ind.

Se mere om pigæble i dette svar Hvad hedder den sjove plante med piggede frugter?

Der findes også __blå pigæble(/spoergsmaal/botanik_og_plantenavne/7091.html), som har violette blomster.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder planten med den hvide trompet?