Hvilke stedsegrønne træer kan plantes ind mod naboen?

Jeg har netop færdiggjort en omfattende ombygning af mit hus, herunder nedrivning af en større bygning på grunden. Det er blevet meget smukt med palævinduer, balystre, travertin mm. Nu kan man blot se min nabos hus og ind ad vinduerne over en ny 2,20 m. mur og vil spørge? Hvilke opstammede træer, stedsegrønne kan jeg plante, så de dækker fra 2,20 og op til ca, 3,5 m i en bredde på ca. 10 m? Prisen er ikke så vigtig som effekten. Venter i spænding på svar.

Med venlig hilsen
Finn Jørgensen, oktober 2008

Svar

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil nyde din have med dit nyrenoverede hus. Jeg går ud fra, at det vil din nabo også gerne. En sådan stedsegrøn række træer giver en meget massiv skygge, ikke mindst i vinterhalvåret. Hvordan vil skyggen falde – i din egen have eller naboens? Måske skal du lige vende det med naboen, især hvis du har tænkt dig at plante tæt på muren, som du må have opført et stykke inde på egen grund, når den er 2,20 m høj.

Du har selvfølgelig ret til at plante træer på din egen grund, men din nabo har ret til at fjerne grene, som hænger ind over hans grund. Og det vil han måske gøre med 5 m høje stedsegrønne træer, hvis de skygger for hans have, terrasse m.v. Når det er store træer, vil en kapning af grenene i den ene side betyde stor risiko for, at de vælter i en storm.

Derfor er mit råd at snakke med ham om det, og sammen planlægge, hvilke træer du planter og hvor. Set inde fra hans have kan det være afgørende, hvor de plantes, f.eks. vil det være et nabovenligt træk at friholde hans terrasse for massiv skygge. Hvis der er tale om nåletræer, kan nåle og grankogler give stor gene. Grankogler på græs giver problemer med græsslåning, er der grønsagsbede i nabohaven er grannåle i grønkål et problem, da de er svære at skylle ud.

Jeg kan anbefale jer sammen at studere mulighederne i tobindsværket Havens Planteleksikon. Træer og buske, som er udgivet af Det Danske Haveselskab. Her er omtalt alle relevante træer med højde, vækst osv.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke stedsegrønne træer kan plantes ind mod naboen?