Hvilke træer er gode til afskærmning mod nabo?

Mig og min kone skal til at få bygget en have op. Vi er naboer til et 2-etagers parcelhus, som vi føler os forstyrret af, da dette høje hus har en altan med direkte udsigt ned til vores have.

Derfor ønsker vi at skærme af for dette med træer. Vi har i forvejen en hæk på 180 cm, men denne dækker naturligvis ikke for det 2-etagers hus, da husets altan jo er højere oppe.

Derfor vil vi gerne høre, hvilket slags træ I ville anbefale os til dette formål. Det skal helst være et stedsegrønt træ, så det ikke mister sin funktion om vinteren. Det skal dække for området over hækkehøjden og skærme af for naboens altan. Vi vil meget gerne plante 4–5 af jeres anbefalede træer side om side, så det giver en god fylde.

Vi har blandt andet overvejet Thuja fastigiata eller Carpinus Betulus Fastigiata.

Med venlig hilsen
Yigit Toprak, november 2010

Svar

Det er ubehageligt, når naboen kan se alt, hvad der foregår nede i ens egen have. Derfor er spørgsmålet også meget rimeligt.

Desværre er domspraksis i forhold til hegnsloven sådan, at naboen kan forlange, at beplantningen inde på ens egen grund ikke må være højere end de 180 cm + afstanden fra skel. Altså: Hvis man trækker de afskærmende træer 1 m ind på egen grund, så må de højest være 1,80 + 1,00 = 2,80 m høje. Med en tilbagetrækning på f.eks. 2 m bliver den maksimale højde altså 3,80 m. Det giver ikke megen afskærmning, og det levner heller ikke megen plads i jeres have.

Men hvorfor ikke tage en snak med naboen, som muligvis slet ikke er interesseret i, hvad I laver i haven, og derfor også gerne vil acceptere en skærmende beplantning op i en højde, der spærrer for indkig?

Thuja occidentalis ‘Fastigiata’, Juniperus virginiana ‘Sky Rocket’ og Taxus baccata ‘Fastigiata’ er alle gode, stedsegrønne planter, der kan bruges til formålet. Carpinus betulus ‘Fastigiata’ er også velegnet, men løvfældende.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke træer er gode til afskærmning mod nabo?