Hvordan skal syrisk rose plantes?

Jeg har netop købt nogle syriske roser jeg skal have plantet ud. De skal stå op af et hegn ved en indkørsel. Der har tidligere været noget hårdt jord med mange store sten i. Vi har fået skrabet et lag af og fyldt noget andet hen over.

Mit spørgsmål er: Hvor meget af den »løse« jord skal der være for at planten kan vokse uden problemer?

Som det er lige nu, er der ca. 5 cm løs jord nedenunder den, og den er selvfølgelig også omgivet af det. Er det nok eller skal jeg grave noget af den hårde stenholdige jord væk og fylde op under planten?

Med venlig hilsen
Jette, september 2009

Svar

Syrisk rose (Hibiscus syriacus) er én af de mange haveplanter, som kun kan overleve med nød og næppe her i landet. Der er to ting, som kan hjælpe dem: læ og godt dræn.

En placering op ad en hæk lyder fornuftig, når man ser på behovet for læ. Værre er det med den hårde jord, for den giver bestemt ikke godt dræn under planten, og de 5 cm løs jord slår slet ikke til. I stedet må der graves igennem det hårde lag, sådan at overskydende vand kan komme ned og væk. Hullet bør fyldes op indtil 25 cm under overfladen med en blanding af lige dele sand, ral og sten. Derefter kan man plante i en blanding af lige dele havejord, sand (gerne filtersand eller »vasket« sand) og kompost. Til
denne blanding sætter man ca. ½ dl jordbrugskalk pr. plantehul og blander det godt op med jordblanding, før man udfører selve plantningen.

Endelig bør man huske, at pottede planter skal vandes meget jævnligt de første 3 uger efter plantningen for at undgå udtørring af potteklumpen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan skal syrisk rose plantes?