Hvordan passer jeg bedst mit Hawaitræ på terrassen?

Jeg har købt et hus, hvor jeg har det flotteste træ stående på terassen. Den blomstrede sidst på sommeren, og blomsterne ligner til forveksling blomsterne på en hawai plante.

Jeg vil gerne vide, om det er et Hawai træ, og hvordan jeg passer det bedst.

Tak på forhånd.

Med venlig hilsen
Else Støier, oktober 2010

Svar

Planten kan efter beskrivelsen kun være syrisk rose, Hibiscus syriacus. I øvrigt kaldes den omtalte potteplante, Hibiscus rosa-sinensis almindeligvis for hawaiiblomst.

Med hensyn til pasning vil det være bedst, hvis du kan overvintre planten på et beskyttet sted (f.eks. i en sydvestvendt krog) udendørs. Måske står den allerede et beskyttet sted på din terrasse.

Hvis den står i potte, bør du grave potten så langt ned, at overkanten flugter med jordoverfladen. Hvis du vil sikre dig helt, kan du skærme toppen med granris, foret med tørre blade eller med vintermåtter.

På længere sigt er det væsentligt, at planten får et godt dræn (gerne i form af en lag grus, skærver, småsten og lignede) i bunden af potten eller plantehullet. Desuden bør du give jordbrugskalk hver vinter og i en mængde, så jorden under planten lige netop er hvidfarvet. Undgå gødskning, som blot vil sætte planten i vækstpanik med dårlig modning og tilbagefrysning til følge. Beskær med forsigtighed, og først når vinterskaderne kan ses.

Hibiscus i Den Økologiske Have

En stor flot syrisk rose i Den Økologiske Have foran deres butik. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan passer jeg bedst mit Hawaitræ på terrassen?