Hvad gør man ved hulheder i træer?

Jeg har i min have et par store og flotte birketræer. Men i eet af dem er der en »hulning« ca. 1,7 meter oppe på stammen. Den fandtes, da jeg købte haven for 5 år siden. Det virker som om der samler sig snavs, vand og nogle grå snegle i denne hulning. Skader det ikke træet? Vil det ikke på sigt nedbryde træet, udhule det?

Jeg forsøgte (allerede første år) at rense det og borede tilmed et »drænhul« forneden og op – men var det smart – eller nødvendigt?

Hulningen virker som den er fremkommet efter afsavning af gren og er ca. 7–10 cm i diameter med krave, som fra gren.

Med venlig hilsen
Henning fra »Den Grønne Cottage«, januar 2003

Svar

Svaret her gælder for alle slags træer og altså også for birk. Desværre har du gjort det værst tænkelige, nemlig brudt gennem træets egne forsvarszoner. Ved at lave et »drænhul« til vandet, har du skaffet alle mulige, ødelæggende svampe adgang til ved, som træet ikke uden videre kan forsvare.

Sagen er den, at træ er holdbart over for svampeangreb, når det har et vandindhold på enten under 15% eller over 60%. Det sidste vil være tilfældet i netop den slags hulheder, du beskriver her. Det bedste, man kan gøre, er altså at gøre ingenting (og så glæde sig over den minibiotop, der dannes oppe i hulheden).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad gør man ved hulheder i træer?