Hvad skal vi plante til pur i Vestjylland?

Vi er blevet foreslået at plante et pur på en sydskråning, der er foreslået: Salix purpurea ‘Gracilis’, Salix repens var. rosmarinifolia eller evt. Salix repens ‘Saret’.

Oprindelig var slåen på tale – den bliver nok for kraftig, eller?

Har I andre forslag?

Med venlig hilsen
Carsten E. Callisen, marts 2011

Svar

Det er slet ikke givet, at slåen vil blive for kraftig. Vestjylland og Vestjylland er jo flere ting. Hvis stedet ligger på én de sandede istidsflodsletter (flad land med sand), så kan busken ikke klare sig, men hvis der er tale om én af bakkeøerne (svagt kuperede områder med lerblandet sand og grus), så er det muligt, at den kan lykkes – især hvis man giver kalk hvert år.

Men uden at vide mere, må det være krybende pil, Salix repens, der bør foretrækkes. Den er hjemmehørende på de kanter, og den er fuldstændigt hårdfør. Om det så skal være varianten (var. Rosmarinifolia) eller sorten (‘Saret’), det må afhænge af smag og behag.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad skal vi plante til pur i Vestjylland?