Hvilken sort af pil har den højeste brændværdi?

Jeg har købt mig en gammel landejendom og kunne tænke mig, at lave noget hurtigt brænde til min brændeovn. Jeg er klar over at det tager et sted mellem 7–10 år før det har nogenlunde den tykkelse jeg ønsker at min pil skal have for at komme i brændeovnen, men hvad er den bedste art til formålet?

En del af min nyindkøbte grund er meget fugtig, så kan jeg slå to fluer med et smæk og plante noget pil som båder dræner jorden, og som jeg kan bruge til brænde? Jeg kan læse i de relaterede artikler at også birk suger meget vand, men hvilken sort er bedst?

Med venlig hilsen
Michael l. Egelund, december 2013

Svar

Så vidt jeg ved, findes der ingen undersøgelser af, hvilken sort af pil der er bedst til brænde – altså: som har den højeste brændværdi. Det gør dog ikke så meget, for brændværdien afgøres mest af alt af, om træet er vokset hurtigt eller langsomt. Sagt i korthed, så har det langsomst voksende piletræ den højeste brændværdi. Dette kan man se umiddelbart ved at kigge på årringenes bredde: brede, lyse årringe har lav brændværdi, mens smalle, mørke har en høj brændværdi.

Du kan læse mere om brændværdi og træarter i artiklen Træ som brændsel.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilken sort af pil har den højeste brændværdi?