Hvor stort er udbyttet af pilestiklinger første år?

Jeg kan forstå ud fra artikler her på hjemmesiden, at pilestiklinger sættes i marts måned, og at der kan »høstes« ca. 3 grene året efter (i starten af 2004, hvis de sættes nu i marts 2003?). Men hvordan skal de plejes efter man har sat dem? Skal de beskæres på et tidspunkt her i det første vækstår for at skyde? Hvor lange bliver skudene det første »høstår«? Og hvordan er udbyttet pr. sat stikling de følgende år?

Med venlig hilsen
Lotte Kjær Poulsen, februar 2003

Svar

Hvis pilestiklingene stikkes i jorden, når frosten er borte, klarer de selv resten, forudsat de får ordenligt fat fra start. Naturligvis afhænger væksten, som med andre planter, af jordens beskaffenhed og lysmængden. Pil kan snildt skyde mellem 50–80 cm, men må altså etableres og danne rødder det første år, hvorfor væksten kan være afhængig af forholdene. Bemærk, at det var 2. år pilen skyder ca. 3 grene, så disse kan altså først høstes fra vinteren 2005. Antallet af stiklinger tager til efterhånden som rodnettet udvikles, men hvis der skæres helt tilbage ved hver høst, vil jeg tro du kan regne med 3–5 skud pr. plante, muligvis mere. Så der skal flere planter til, hvis du skal bruge mange.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor stort er udbyttet af pilestiklinger første år?