Hvor gammel kan hestekastanje blive?

Hvor gamle kan hestekastanjetræet blive – er der en max. alder?

Med venlig hilsen
Martin Svendsen, september 2011

Svar

Der er næppe nogen, som ved præcist, hvor gamle hestekastanjer kan blive. Det gamle eksemplar ved den reformerte kirke i København er plantet i 1760, men der er ingen tvivl om, at arten kan opnå en betydeligt højere alder under de rette miljøbetingelser.

Den stammer fra Balkan, hvor klimaet er varmt og tørt om sommeren og koldt og snerigt om vinteren. Det medfører, at træerne har rigelig adgang til vand i løvsprings- og blomstringstiden, mens de står med rødderne i tør og iltrig jord. Dertil kommer, at arten især er knyttet til bjerge, der består af kalk, et mineral der gennemskæres af dybe revner, som yderligere forbedrer afdræningen. Det er kun få af disse forhold vi kan tilbyde træerne her i landet.

I England har man hestekastanjer, der er blevet mere end 400 år gamle, så det er ikke urimeligt at forvente, at arten kan blive dobbelt så gammel under de rette miljøvilkår.

Endelig skal det nævnes, at angreb som dem, minérmøllets larver anretter på denne art, med sikkerhed afkorter træernes levealder betydeligt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor gammel kan hestekastanje blive?