Har hestekastanje fået rust på bladene?

Hestekastanjen vokser ikke og har rustlignende angreb på bladene. Foto: Mai-Britt Kristiansen

Jeg har et ca. 4 år gammelt hestekastanietræ, der står i en krukke på terassen.

De to sidste år er træet ikke rigtig vokset, og både sidste år og i år har det fået »rust« på bladene, mest centralt ved bladribberne. Jeg kan ikke se nogen dyr på træet.

Hvert år har træet fået et frisk lag jord øverst i krukken og det får også gødning og vand, som det skal. Sidste år blev det plantet om til en helt ny krukke.

Hvad kan jeg gøre for at træet trives igen?

Med venlig hilsen
Mai-Britt Kristiansen, juni 2013

Svar

Det er nu nok ikke rust, der har angrebet træet. Snarere er der tale om en mangelsygdom, og da den ses på både gamle og unge blade, kan man formode, at det drejer sig om mangel på ét eller flere mikronæringsstoffer.

Nu er træet ganske vist blevet plantet om, det får en årlig topdressing, og det får gødning og vand »som det skal«, – så alt burde være i den skønneste orden.

Når det så alligevel ser sygt ud, må det behandles ved at gøre noget ved den dybere årsag: Dårlig afdræning, tung, våd jord og mangel på mikronæring. Det nævnes ikke, hvilken gødning, der har været brugt, og jordtypen, der bruges som topdressing, beskrives heller ikke, men da der formentlig er tale om en mangelsygdom, kan kuren bestå i følgende:

  1. Tag planten ud af krukken og fjern al jord fra overfladen og ned til de øverste rødder.
  2. Læg et lag grus og ral (bland lige dele perlegrus og små skærver) nederst i krukken, så laget er ca. 5 cm tykt. Dæk det med geotekstil, f.eks. »fibertex«.
  3. Lav en jordblanding af lige dele filtersand, perlegrus og kompost. Tilsæt 1 dl jordbrugskalk pr. 10 liter af denne blanding, og fordel kalken jævnt i blandingen.
  4. Sæt planten ned oven på geotekstilen, fyld op langs siderne med jordblandingen, og slut af med at lægge en topdressing på 2–3 cm tykkelse ud oven på rodklumpen.
  5. Køb en gødningsblanding, som indeholder mikronæringsstoffer (f.eks. »Hornumblanding«) og lav en opløsning, der følger anvisningen på etiketten. Giv denne fortyndede gødning, hver gang der skal vandes frem til slutningen af september.

Dette burde bringe planten på højkant inden for denne vækstsæson. Husk dog på, at der er tale om et stort skovtræ, og at der vil være grænser for, hvor længe det kan overleve i en krukke.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Har hestekastanje fået rust på bladene?