Skal jeg vande nyplantede træer og buske?

Jeg har plantet en pil, en bjergfyr, et paradisæbletræ, et Cox Orange æbletræ og to solbærbuske i uge 42. Skal de vandes efter foreskrifterne, når der nu ikke har været regn siden, eller er der nok vand i jorden efter en våd sommer og et meget diset efterår? De er blevet vandet en gang om ugen, siden de blev plantet.

Med venlig hilsen
Dorte, november 2011

Svar

På denne årstid (oktober–november) vil jorden i reglen være fugtig nok i sig selv, og da der jo ikke er megen fordampning i de våde måneder, er vanding som oftest ikke nødvendig. Der er dog den undtagelse, at planter med potteklump har behov for, at klumpen bliver holdt konstant fugtig gennem de første tre uger. Så i det tilfælde bør man vande klumpen (og ikke nødvendigvis jorden omkring den) ca. én gang ugentligt. Det skal dog ikke få os til at glemme, at man under alle omstændigheder bør undersøge om potteklumpen er ved at tørre ud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal jeg vande nyplantede træer og buske?