Hvordan vandes nyplantede frugttræer bedst?

Til oktober kommer der en masse nye frugttræer i min have. Men hvordan gør jeg bedst i forhold til vanding

Jeg har set en masse steder, at der graves et rør ned til vandning sammen med træet – hvordan fungerer det i praksis, og er det særlige rør, der skal bruges?

Jeg vil gerne give træerne alt det vand de skal have, men samtidig undgå unødigt vandspild. Hvad er den bedste metode, og er disse vandingsrør en god ide?

Med venlig hilsen
Regitze, juni 2013

Svar

De nævnte rør bruges under gadeforhold, hvor der ikke er jord nok til, at træerne kan klare sig selv. Når dertil lægges, at man ofte planter store træer for at omgå problemet med vandalisme, så siger det sig selv, at der bliver behov for konstant og megen vanding til disse træer.

Hvis man forudsætter, at jorden i haven er velbehandlet og fri for komprimerede lag (»traktose«), så ligger det i efterårsplantning, at træerne når at udvikle et brugbart rodnet, før frosten lammer al vandtransport.

Hold øje med træerne til næste forår og særligt da i blomstringstiden, hvor vandtabet kan være stort. Hvis blade og blomster bliver slappe, kan man lave en cirkelrund vold på ca. 10 cm højde og ca. 50 i radius (regnet fra træets stamme). Derved opstår der en kumme, som kan fyldes med vand efter behov, og den vandingsmetode kan let holde træet forsynet i tørkeperioder.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan vandes nyplantede frugttræer bedst?