Hvorfor er der mos på grenene på min Hibiscus?

Jeg har to Hibiscus, hvor der er meget mos på grenene. Hvad kan jeg gøre ved det?

Med venlig hilsen
Ruth Lorenzen, november 2011

Svar

Både lav (det grålige) og mos (det grønne) er tegn på, at planten er i dårlig vækst. Derfor vil kuren være alle de tiltag, der sætter gang i plantens vækst: mere lys, bedre dræn og mere tilgængelig næring.

Konkret består kuren af følgende elementer:

  1. Fjern skyggende naboplanter.
  2. Lav en faskine, dvs. et lodret, 50–75 cm dybt hul ved siden af planten, og fyld det op med brokker, stenaffald og grus.
  3. Læg en topdressing ud i et 2–3 cm tykt lag ud over hele plantens drypzone (blandingen kan bestå af lige dele harpet kompost, stedets egen muld og filtergrus).
  4. Beskær eventuelt busken i april, sådan at 3–4 af de ældste grene bliver fjernet helt, dvs. ved jorden, – og gentag dette de næstfølgende 2–3 forår.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor er der mos på grenene på min Hibiscus?