Hvad hedder frugtbusken med solbærblade og hvide, prikkede bær?

Vi har netop købt et sommerhus på Sjællands Odde, og i haven har vi fundet 4–5 bærbuske, som hverken vi eller nogen i vores omgangskreds kan artsbestemme. Vi håber meget I kan hjælpe via vedhæftede billeder.

Buskene dufter af solbær, og bladene ligner solbærblade. I august måned bar buskene små mørk-violette bær, som duftede af solbær, men som var hårdere, med flere kerner og mindre frugtkød. I september måned er bærrene nu blevet større, og har skiftet til hvid farve med pletter af mørk-violet. Vi er i tvivl om, det er en sygdom, men buskene ser ellers raske ud, og alle bærrene ser nu ens ud: hvide med mørke prikker. Vi er helt på bar bund med hvilken type bær det er.

Håber I kan løse mysteriet!

Blodribes bær i august

Bærrene i august. Foto: Agnete Kirkeby

Blodribes bær indeni i september

Bærrene indeni i september Foto: Agnete Kirkeby

I september er bærrene hvidlige med pletter af mørk-violet. Foto: Agnete Kirkeby

Med venlig hilsen
Agnete Kirkeby, september 2012

Svar

Der er tale om en Ribes sanguineum hybrid – altså en blodribes (prydbusk). Til foråret, når der kommer (røde eller hvide) blomster, kan vi måske sortsbestemme den. Der er tale om en anden art end vores normale ribs, solbær og stikkelsbær, og den bruges kun som prydbusk.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad hedder frugtbusken med solbærblade og hvide, prikkede bær?