Kan I anbefale nogle buske med forskellige farver blomster?

Vores nye have er fuldstændig bar ud mod en gang og cykelsti. Vi har derfor besluttet, at lave 4 »flade« halvcirkler med en diameter på ca. 4 meter. I disse halvcirkler vil vi have plantet ca. 1,5–2 meter høje buske. Hver halvcirkel skal have sin farve. Det er primært blomsternes farver vi tænker på. Hvis det også kan blive buske, der blomstrer på lidt forskellige tidspunkter, så vil det da være helt fint. Kan I anbefale nogle tætte buske, som kan holdes i denne højde?

Med venlig hilsen
Ulla Kardyb, marts 2003

Svar

Uden at kende udseendet på forhaven, jeres smag eller huset er det en noget risikabel metier at vælge/foreslå planter. Med en god havebog og ture ud i villakvarterer og parker må I danne jeg indtryk af, hvilke planter I kan lide og hvorledes de vokser. Hastværk er lastværk, resultatet skulle gerne blive smukt.

Der er mange muligheder. I anbefales at skaffe nogle havekataloger på planteskolen, så I har nogle billeder at se. Vælger I ikke at allierer jer med en lokal havebrugskonsulent eller havearkitekt, må I selv foretage det svære valg.

Rhododendron og Azalea (stedsegrønne) blomstrer normalt i maj–juni og der findes talløse hybrider og sorter i rød, rosa, blå eller hvid. De vokser relativt langsomt.

Blandt roser kan vælges buskroser, engelske roser eller renaissanceroser. Roser der er egnede som hækplanter; her er også talløse muligheder:

  • ‘Chinatown’ (gul)
  • ‘Isabel Renaissance’ (rød)
  • ‘Gertude Jekyll’ (rosa)
  • ‘Heritage’ (rosa)
  • ‘Julia Renaissance’

Mange roser blomster fra ca. 1. juli og sæsonen ud – andre kun i juli.

Herudover kan følgende planter vælges:

  • Blodrips, Ribes sanquineum ‘Koja’ DAFO (rød, blomstrer april til begyndelsen af maj)
  • Forsythia intermedia × ‘Lynwood’ DAFO (gul) april
  • Lavere sommerfuglebuske: Buddeleja davidii ‘Nanhoe Blue’ (violetblå) eller ‘Nanhoe Purple’ (purpurrød) – begge blomstrer i august–september. Bemærk dog at sommerfuglebuskene gør sig flot solitært.
  • Snedrivebusk, Spirea × arguta (hvid) april–maj.
  • Uægte jasmin, Philadelphus × virginalis ‘Schneesturm’, (hvid, dufter) juni–juli.
  • Japansk snebolle, viburnum plicatum ‘Watanabe (hvid) juli–september.
  • Havehortensia, Hydrangea paniculata ’Grandiflora’ er ligeledes en mulighed. Den er hvid og blomstrer juli–september.
  • Klokkebusk, Weigela florida, er velegnet til både busket og klippet hæk, den blomster lyst rosa i juni–juli.

De fleste af ovennævnte bør plantes i sol. Er forhaven skyggefuld, er valget mere begrænset. Her er mahonia (stedsegrøn) eller blodrips, snebær, Symphiocarpos, eller de storbladede rhododendron (halvskygge) velegnede. I bør notere jer, at det typisk varer 3–4 år før buskplanterne er mandshøje. Vælger I hurtigvoksende planter, bliver de almindeligvis ret høje med tiden og skal klippes regelmæssigt alt efter deres vækstkraft. Naturen tager desværre (?) sin tid.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan I anbefale nogle buske med forskellige farver blomster?