Hvordan får jeg en blomstereng på en tør bakke?

Jeg har et stykke jord, der lige er blevet ryddet for slåen. Jorden er ret dårlig, og i stedet for at få en dårlig græsplæne, havde jeg tænkt mig at lave en slags tør bakke, med de blomster, der hører til. Så skal der heller ikke slåes græs! – men hvordan griber jeg det an?

Med venlig hilsen
Erik Jensen, april 2017

Svar

Jeg formoder at du med dårlig jord mener en sandet og næringsfattig jord. En sådan jord er faktisk glimrende til en blomstrende overdrevshave. Det er faktisk lettest at lave en tør eng, en eng på et næringsfattigt område i fuld sol. Jo mere næringsrigt og fugtigt området bliver, des vanskeligere bliver det at få det til at lykkes

Opstarten

Den letteste måde at starte en blomstereng på er, at fjerne den vegetation som findes i forvejen, måske bortset fra de træer og evt. buske, som passer ind i sammenhængen. Mange steder er det lettest at fjerne det øverste jordlag helt, det gælder især hvis der tidligere har været græsplæne.

Ved helt at fjerne vegetationen, kan man få startet på en frisk uden for meget ukrudt. Det betyder at de planter man sår eller indplanter kan klare sig i konkurrencen med det som er der i forvejen.

Når jorden er bearbejdet, kan man så sine frø. Der skal naturligvis købes frø som passer til en tør jord. Man kan købe blandinger og disse kan være udmærkede, men man skal sikre sig, at der ingen græs er i blandingerne, græsset vil nemlig altid vinde. Der skal med tiden nok komme græs. Når man har sået kan man udplante enkelt smågrupper af de planter man vil have på engen. Grupper af 3–5 stk. Fordelt tilfældigt rundt i området. Det vil give en ekstra god etablering at der er noget som er godt på vej. Man kan købe nogle af dem på planteskolen, eller man kan på nettet bestille plugplanter af de øksede (meget små planter lavet i rumdelte kasser) Eller endnu bedre, man kan selv lave dem.

Det du kan plante og så er f.eks.

Bidende stenurt, Sedum acre

Smalbladet timian, Thymus serpyllum

Blodrød storkenæb, Geranium sanguineum

Knoldet mjødurt, Filipendula vulgaris

Engelskgræs, Armeria maritima ssp. maritima

Mørk kongelys Verbascum nigrum

Gul reseda, Reseda lutea

Blå rapunsel, Phyteuma nigrum

blåmunke, Jasióne montana

Prikbladet perikon, Hypericum perforatum

Gul snerre, Galium verum

Liden klokke, Campanula rotundifolia

Purløg, Allium schoenoprasum

Blåhat, Knautia arvensis

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får jeg en blomstereng på en tør bakke?