Hvor lang tid tager et frøformeret duetræ om at blive et stort flot træ?

Jeg vil gerne have et duetræ, Davidia involucrata, og har set et sted, hvor man kan købe frø. Jeg har læst, at et duetræ kan blive op til 20 meter højt, men bliver ca. 6–10 meter højt i Danmark. Hvor lang tid skal jeg regne med at der går, der inden mit frø bliver et »rigtigt træ« med de flotte hvide blomsterblade?

Er det et for stort projekt, for en nybegynder udi havekunsten, eller skal jeg hellere købe et træ på en planteskole, hvis jeg kan få fat på et?

Med venlig hilsen
Vibe Lund Hansen, marts 2003

Svar

Det er et stort projekt, eller mere korrekt: det er et langsigtet projekt, som dog bærer lønnen i sig selv. Der er nemlig noget helt specielt ved planter, man selv har fremavlet fra frø eller stiklinger. Regn med, at der kommer til at gå 15–20 år, før du ser de smukke hvide højblade, vi kalder blomster. Ved at gå i planteskolen kan du skære en 5–7 år af den lange ventetid, hvis det er det, du vil.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor lang tid tager et frøformeret duetræ om at blive et stort flot træ?