Kan man frøformere alpeviol med succes?

Jeg har samlet frø fra sidste sæsons cyclamer. Hvordan skal jeg behandle dem, så jeg får skønne nye planter?

Med venlig hilsen
Lonnie Hutflesz, marts 2011

Svar

Desværre må det siges, at dine allerede indsamlede frø af alpeviol, Cyclamen, er tabt, for spireevnen er forlængst borte. Frøene skal sås straks efter frømodning (oktober–november), og de skal behandles på en meget speciel måde for at undgå, at de går i en frøhvile, som kun kan brydes med skrappe, kemiske midler.

Der er tre ting, der skal overholdes:

  1. frøene må under ingen omstændigheder få lys. Selv det mindste lys vil fremkalde frøhvile.
  2. de skal opbevares i 3 uger ved 15–20 graders varme.
  3. de skal holdes konstant fugtige uden at komme i iltmangel.

Der er udviklet en metode på University of Reading, som går ud på at opbevare de spirende frø i lystætte blikdåser på et underlag af fugtige sphagnumplader (f.eks. af mærket »Jiffy«). Læs eventuelt mere i denne artikel: Propagation of Cyclamen hos The Cyclamen Society.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man frøformere alpeviol med succes?