Kan to store grantræer dræne en brønd for vand?

På vores ødegård i Sverige har vi to 25 m høje grantræer, som står tæt på vores brønd. Nu har sommeren og efteråret godt nok været tør, men vi har aldrig i de 40 år, vi har haft huset, haft så lidt vand i brønden.

Mit spørgsmål er nu, om vi skal fælde de store graner, hvis de bæller vores vand i sig. Derfor er mit spørgsmål: Kan det blive nødvendigt at fælde træerne, eller er det uden betydning for vandstanden i brønden?

Spændt på jeres svar!

Med venlig hilsen
Lisbeth Enoch, oktober 2013

Svar

Nu er grantræer og grantræer jo mere end én ting. Der er f.eks. stor forskel på rodnettene hos de stikkende graner (Picea) og de ikke-stikkende (Abies), men da brønden er placeret i Sverige, formoder jeg, at der er tale om de stikkende, altså graner i egentlig forstand. De har højtliggende, trævlede rødder, som næppe kan genere grundvandet.

Derfor er det afgørende spørgsmål nemlig, hvor dyb brønden er. Er den i virkeligheden er slags cisterne, der blot opsamler indsivende vand fra de øverste jordlag, eller er der tale om en rigtig brønd, som når ned til vandførende jordlag i undergrunden?

Hvis det første er tilfældet, har samtlige planter i nærheden et medansvar for, at der ikke bliver noget til overs at opsamle. Og hvis det andet er tilfældet, har vegetationen ikke noget at gøre med udtørringen af brønden. Dertil kommer, at problemet er meget udbredt netop i år over store dele af det nordlige Skåne og det sydlige Småland, og det bekræfter bestemt også, at det ikke er to grantræer, som er skyld i misèren.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan to store grantræer dræne en brønd for vand?