Findes der en busk til tør jord langs husmur?

Jeg har en lille bitte have, der er omkranset af hus og/eller plankeværk. Langs husmuren er jorden hård og tør, selv græs vil ikke gro dér. Findes der en hårdfør busk eller lignede, der kan leve under de forhold. Jeg kan sagtens selv vande af og til – men det er jo ikke altid, man lige husker dét.

Ingen husdyr og tvillinger på 2,5 år, der elsker at lege i haven.

Med venlig hilsen
Janie Thing, marts 2012

Svar

Nu ved jeg ikke, om voksestedet er solrigt eller skygget, og heller ikke om det er sandet eller leret, men her kommer nogle forslag med vækstkravene i klamme:

  • Sommerfuglebusk (sol, sandet)
  • Violblåskæg (sol, sandet)
  • Viftedværgmispel (let skygge, leret)
  • Ægte Lavendel (sol, sandet)
  • Klatrende Rhodotypos (let skygge, leret)

Der er ingen giftige planter imellem, og ingen af dem er tornede. Flere er blomstrende, og nogle har kønne frugter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Findes der en busk til tør jord langs husmur?