Skal der tilføres kalk ved plantning af kejserbusk?

Jeg købte i efteråret en kejserbusk, da jeg havde set den på jeres nyhedsmail. Fornylig læste jeg, at man skulle plante den med kalklag i bunden og i ekstra dybde.

Da jeg havde købt den, gravede jeg blot et almindelig hul, satte busken i og vandede den godt. Jeg har kun haft 2 blomster i den sidste måned.

Skal jeg nu grave den op og lægge kalk i bunden af gravehullet?

Med venlig hilsen
Elna Nyholm, marts 2014

Svar

Det er rigtigt, at kejserbusken har det fint med kalk i jorden, men det skal forstås rigtigt: Den kalk, der skal lægges ned i bunden af plantehullet er ikke jordbrugskalk fra en pose, men derimod kalkskærver, muslingeskaller eller murbrokker – kort sagt kalkholdige og meget grove materialer.

Og ja, det vil være fornuftigt at tage planten op snarest og forbedre plantehullet efter den opskrift, du har fundet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal der tilføres kalk ved plantning af kejserbusk?