Hvilken art er træet med de sorte bær?

Jeg har fundet et træ med sorte bær, men kan ikke finde ud af, hvilken art det er. Min morfar har smagt dem, og de er ikke giftige.

Glansbladet hæg

Træet med de sorte bær. Foto: Tarne Lamp

Glansbladet hæg

De flotte sorte bær. Foto: Tarne Lamp

Med venlig hilsen
Tarne Lamp, september 2014

Svar

Tak for billederne. Det letter genkendelsesarbejdet betydeligt!

Træet hedder Glansbladet Hæg, Prunus serotina, og bærrene er – trods din morfars tapre forsøg – faktisk svagt giftige. Så lad være med at nyde dem i større mængder.

Planten er indført til brug i de mange nye, trerækkede læhegn, og den har klaret omstillingen fra de østamerikanske skove og prærier over al forventning, faktisk så godt, at arten i dag er kategoriseret som landskabsukrudt. Det betyder i praksis, at den bliver udryddet, når man har lejlighed til det, og at man helt er ophørt med at plante den her i landet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilken art er træet med de sorte bær?