Hvad fejler mine skimmia?

Sidste efterår købte jeg 4 forskellige skimmiaplanter (fik at vide, at 2 af dem skulle have røde bær, andre små hvide blomster) og plantede dem i spaghnum i store krukker. 2 af dem står under et halvtag, de andre 2 står ved husmuren. De virker slatne, nogle af bladene er blevet gullige, der er ingen blomster og de røde bær virker ikke sunde. Jeg ved ikke, hvor meget jeg skal vande dem. Jeg er selvfølgelig bange for, at de enten er udtørrede eller også overvander jeg dem. Hvad skal jeg gøre?

Med venlig hilsen
Jolanta Direktor, april 2003

Svar

Du skal se at få vandet dine buske, gerne i flere omgange med rigeligt vand, så du er sikker på vandet optages i den tørre spaghnum. Forudsat naturligvis at der er godt dræn og hul i bunden! Ved dyrkning i potten skal denne være tilstrækkelig stor til god rodudvikling. Er der for lidt plads tørrer planterne meget hurtigere ud.

Det har været usædvanligt tørt i vinter og planter langs husmuren står på grund af læforhold og tagudhæng tørrere end frit ude i haverummet. Når planterne har gule blade har de sikkert været udsat for tørkestress og vil være mere eller mindre varigt påvirkede af dette, også selv om de klarer
strabadserne og er symptomfri i første ombæring. Du bør købe lidt surbundsgødning og gøde dem efter forskrifterne herpå i foråret, da de gule blade i princippet også kan skyldes kvælstofmangel. Skimmia kræver mere gødning end f. eks rhododendronbuske og spaghnum indeholder i sig selv ikke næring.

Især planterne under halvtag skal du være opmærksom på ikke mangler vand. Det er
hunplanterne, der bærer røde bær. Disse tørrer ud ved vandmangel. Vær iøvrigt opmærksom på at skimmia ikke skal stå i fuld sol. De trives i halv eller helskygge. Blomstring er ikke endnu, hanblomsterne springer, såfremt planterne klarer sig, ud i maj måned.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad fejler mine skimmia?