Hvornår kan jeg flytte en portugisisk laurbær?

Jeg har for præcis 2 år siden, i januar plantet en opstammet portugisisk laurbær i min have.

Nu er den knap 2 meter høj, og jeg kan se, at den bør flyttes ca. en meter for at stå mest hensigtsmæssig.

I skriver, at løvfældende buske og træer bør flyttes i efteråret, men jeg har ikke kunnet finde noget om stedsegrønne ditto.

Kan jeg vente med at flytte mit smukke træ til frosten er af jorden – måske endda først i midten af marts?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Bente S. Nielsen, januar 2016

Svar

Jeg går ud fra det er en portugisisk kirsebærlaurbær, Prunus lusitanica, du har plantet, den gang for 2 år siden.

Med hensyn til plantetidspunkt og evt. flytning af din portugisisk kirsebærlaurbær, er det samme regel som for alle andre stedsegrønne. Det bedste tidspunkt for plantning, af stedsegrønne, er sidst i september til først i oktober. Meget gerne en dag med støvregn, eller i en periode med gråvejr. Næstbedste plantetidspunkt, for de stedsegrønne, er i april. Dette gælder selvfølgelig også for flytning af stedsegrønne planter. Få en god rodklump med, og beskær gerne kronen en smule.

Et rigtigt skidt tidspunkt er i januar, så du var heldig med, at det lykkedes!

Vælges forårsplantningen, skal der være ekstra fokus på vanding hele sommeren. Tænk på, at en nyplantet plante kun har mulighed for at hente vand i den jordklump, den havde med ved plantningen! Først efterhånden som rødderne gror ud i den omkringliggende jord, bliver de i stand til at hente mere vand selv. Men det er en proces, der tager tid, og indtil da må der vandes. I starten ofte og grundigt, efterhånden som rodnettet udvikles, trappes der ned.

En efterårsplantet plante skal også vandes den første vækstsæson, men da der dannes en del rødder i den lune efterårsjord, har den efterårsplantede plante fået et forspring.

Din portugisisk kirsebærlaurbær er en dejlig stedsegrøn bladplante, som trives i halvskygge, tåler en masse beskæring og er rimeligt hårdfør. Skulle den få vinterskader; døde grene og brune blade, beskæres den blot i april og så skyder den fint igen.

Alle stedsegrønne planter risikerer at blive svedne af frosten. Det sker ofte i barfrost og, især, hvis solen skinner og der så også er blæsende. Da jorden er frossen, kan rødderne ikke hente vandet op til bladene, som tørster, bliver brune og dør. Nyplantede stedsegrønne er, qua deres endnu ikke fuldt udviklede rodnet, mere udsat for svidninger af barfrosten. Vil du beskytte din plante kan du dække den med fiberdug, et lagen eller lignende. Ofte drejer det sig jo kun om få dage i løbet af en dansk vinter.

Se planteportræt af Portugisisk laurbær på Havefolket.dk

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvornår kan jeg flytte en portugisisk laurbær?