Hvad kan jeg pode Tyrkisk pærekvæde på?

Jeg har fået podekviste af en tyrkisk pærekvæde, nu er jeg i tvivl om jeg kan pode den på pæregrunbdstamme.

Jeg har også hørt nogle sige tjørn
Eller måske kvæde?

Jeg har klippet podekviste af en rød kvæde, hvad kan jeg pode den på?

Med venlig hilsen
Birthe Nielsen, marts 2016

Svar

Pærekvæde skal podes på kvæde. Jeg lavede i forbindelse med et projekt forsøg med at pode på pære, røn og tjørn og det er helt klart på trækvæde ( Cydonia ) de klarer sig bedst. Desuden kan der være noget med fordragelighed mellem kvæde og de andre nævnte grundstammer, der gør at kvæden afstødes efter nogle år.

Sorter af japankvæde (rød kvæde) kan podes på trækvæde ( Cydonia ) eller alm. røn.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan jeg pode Tyrkisk pærekvæde på?