Hvordan podes eller okuleres en opstammet stikkelsbær?

Jeg har en meget høj stikkelsbær, der vil jeg gerne okulere eller pode en Yellow Lion på. Er der noget specielt, jeg skal tænke på, eller gør jeg bare lige som med æbler?

Med venlig hilsen
Nanna Fyhn, maj 2009

Svar

Umiddelbart kan man svare ganske kort: Ja, gør som med æbler. Der er dog et par råd, jeg gerne vil hæfte ved.

  • Det ene handler om podetidspunktet. Det bedste er at okulere i slutningen af juli eller begyndelsen af august (det springende punkt er dage med mere end 20 graders varme).
  • Det andet drejer sig om grundstammen. Du kan naturligvis bruge en anden stikkelsbærsort som grundstamme, men hvorfor ikke bruge en stivgrenet (og tornfri!) ribs i stedet? Og husk at pode så højt som muligt for at hæmme svampeangreb på stikkelsbærrene.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan podes eller okuleres en opstammet stikkelsbær?