Hjælp, der er hul i mit træ

Vi har et æbletræ (Spartan), det er ca. 25–30 år. For mindst 10 år siden er der blevet savet en gren af lige under det sted, hvor stammen forgrener sig. Arret er ca. 10–12 cm i diameter. Jeg opdagede i efteråret, at arret var begyndt at rådne, så der er blevet et mindre hul ind i træet. Hvordan lukker jeg hullet, inden det skader træet?

Med venlig hilsen
Ole A. Sørensen, februar 2002

Svar

Her kan der svares ganske kort: Man hverken skal eller bør forsøge at lukke huller i træer. Det gælder, uanset om det er tale om frugttræer eller prydtræer. Og man bør heller ikke forsøge at sminke nyligt opståede sår ved at male dem.

Træerne har selv det bedste værn mod råd og svamp indbygget i veddet. Ved at lukke, rense eller male sår og huller opnår man kun at genere dette værn, som træet opbygger ved dannelse af fenoler (dem, som indgår i det gamle imprægneringsmiddel finsk tjære) i det angrebne ved.

Og så må man da også glæde sig over de huller, som kan bruges til overnatning eller redebygning af fugle, flagermus og insekter!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hjælp, der er hul i mit træ